سگ

استخوان برای سگ | چه نوع استخوانی برای سگ خانگی مناسب است؟

آیا استخوان برای سگ مناسب است

جویدن استخوان یک فعالیت غریزی و لذت‌بخش برای سگ‌ها است. این کار فواید زیادی برای سلامتی آنها دارد، از جمله:

  • بهداشت دهان و دندان: جویدن استخوان به تمیز شدن دندان‌ها و لثه‌ها، از بین بردن پلاک و جرم و جلوگیری از بیماری‌های لثه کمک می‌کند.
  • تقویت فک و عضلات: جویدن استخوان به تقویت عضلات فک و صورت سگ کمک می‌کند.
  • سرگرمی: جویدن استخوان می‌تواند برای سگ‌ها سرگرم‌کننده و relaxing باشد و به کاهش استرس و اضطراب آنها کمک کند.

با این حال، همه استخوان‌ها برای سگ‌ها مناسب نیستند. برخی از استخوان‌ها می‌توانند خطرناک باشند و باعث خفگی، انسداد روده یا آسیب به دندان‌ها شوند.

چه نوع استخوانی برای سگ خانگی مناسب است؟

  • استخوان‌های خام: بهترین نوع استخوان برای سگ‌ها، استخوان‌های خام و بزرگ مانند استخوان‌های ران گاو یا گاومیش کوهان‌دار است. این استخوان‌ها به اندازه کافی بزرگ هستند که سگ‌ها نمی‌توانند آنها را به طور کامل ببلعند و خطر خفگی را کاهش می‌دهند.همچنین، نرم‌تر از استخوان‌های پخته شده هستند و به دندان‌های سگ آسیب نمی‌رسانند.
  • استخوان‌های یخ زده: یخ زدن استخوان‌های خام می‌تواند به سفت شدن آنها و کاهش خطر خرد شدن آنها کمک کند.
  • استخوان‌های مخصوص جویدن سگ: انواع مختلفی از استخوان‌های مصنوعی جویدن سگ در بازار موجود است که از مواد بادوام و غیرسمی ساخته شده‌اند. این استخوان‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای استخوان‌های طبیعی باشند.

نکاتی برای دادن استخوان به سگ:

  • همیشه بر سگ خود هنگام جویدن استخوان نظارت داشته باشید.
  • از دادن استخوان‌های پخته شده، دنده‌ها، و استخوان‌های کوچک به سگ خود خودداری کنید. این استخوان‌ها می‌توانند به راحتی خرد شده و باعث خفگی، انسداد روده یا آسیب به دندان‌ها شوند.
  • اگر سگ شما هر گونه مشکلی هنگام جویدن استخوان دارد، مانند خفگی، استفراغ یا اسهال، استخوان را از او بگیرید و به دامپزشک مراجعه کنید.

 

سگ‌ها از دیرباز به عنوان حیواناتی شناخته می‌شوند که جویدن استخوان را دوست دارند. این موضوع حقیقت دارد اما چرا سگ شما استخوان دوست دارد؟ یکی از دلایل اصلی این مسئله، طبیعت بیولوژیک این حیوان است. سگ‌ها از خوی اجتماعی بالایی برخوردار هستند و در گذشته، اجتماعات سگ‌ها بر پایه تقسیم شکار صورت می‌گرفت.

استخوان برای سگ منبع غنی از پروتئین و مواد معدنی است و از این رو نقش مهمی در تغذیه پت شما دارد. بنابراین علاوه بر لذت بردن از جویدن استخوان، آن‌ها به دنبال تأمین نیازهای غذایی خود نیز هستند. همچنین جویدن استخوان برای سگ‌ها فعالیتی است که به آن‌ها احساس رضایت و آرامش می‌دهد. این فعالیت به عنوان یک تمرین برای فک و دندان سگ مفید است و به حفظ سلامت دهان و پیشگیری از تجمع پلاک کمک می‌کند.

در نتیجه علاوه بر مسئله بیولوژیکی، جویدن استخوان برای سگ‌ها فعالیتی است که لذت‌بخش و مفید است. با ارائه استخوان‌های مناسب، می‌توانید به سگ خود لذت و سلامتی بیشتری هدیه کنید.

فهرست مطالب

بهترین استخوان هایی که می‌توانید به سگ خود بدهید!

یهترین استخوان برای سگ

بهترین استخوان‌های ایمن برای سگ‌ها، استخوان خام هستند، زیرا در مقایسه با استخوان پخته به‌راحتی خرد نمی‌شوند. به طور کلی، دو نوع استخوان برای سگ وجود دارد:

  • استخوان‌های خام خوراکی و استخوان تفریحی. استخوان‌های خام خوراکی شامل بال مرغ، گردن و گردن بوقلمون است. آن‌ها استخوان‌های توخالی پرندگانی هستند که به‌راحتی خرد می‌شوند. استخوان‌های خام خوراکی، مواد مغذی حیاتی را فراهم می‌کنند و باید بخشی از رژیم غذایی متعادل سگ شما باشند.
  • استخوان‌های خام تفریحی باید فقط جویده شوند، نه اینکه بلعیده شوند. آن‌ها شامل استخوان‌های لگن و ران دام هستند. این نوع استخوان برای سلامت دهان و دندان پت شما عالی است، زیرا جویدن آن برای دندان‌ معادل با مسواک زدن سگ و نخ دندان کشیدن است. جویدن این استخوان برای سگ از تجمع پلاک جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را کاهش می دهد.

چه استخوان‌هایی می‌توانم به سگم بدهم؟

استخوان‌های ایده‌آل برای سگ‌ها، استخوان‌های گرد با برآمدگی در یک سر یا برآمدگی در دو انتها، مانند استخوان‌های پا هستند. بسیاری از انواع دیگر استخوان‌ ممکن است با گاز گرفتن بشکنند و احتمال ایجاد مشکل همیشه وجود دارد.

به همین دلیل بهترین استخوان برای سگ، گردن مرغ یا بال‌های مرغ است. آن‌ها نه تنها سالم و مقوی هستند، بلکه نرم هستند و نمی‌توانند مشکل‌آفرین باشند. اینکه پت خود را به جویدن استخوان عادت دهید، خوب است، اما فراموش نکنید که این کار باید همیشه تحت نظارت شما باشد. اگر عوارض جانبی مانند استفراغ مشاهده کردید، ممکن است استخوان برای سگ شما مناسب نباشد.

آیا استخوان‌ها برای سگ بی‌خطر هستند؟

در حالی که بسیاری از مردم سگ و استخوان را یک زوج جدانشدنی می‌دانند، اما شما فقط باید تحت شرایط خاصی به سگ استخوان بدهید. استخوان‌ها فواید سلامتی زیادی برای دندان و تغذیه پت دارند، اما دادن نوع نامناسب استخوان به سگ می‌تواند خطرناک باشد.

با در نظر گرفتن نکاتی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، از در معرض خطر قرار دادن حیوان خانگی خود خودداری کنید:

  • استخوان برای سگ فقط باید تحت نظارت سرپرست در اختیار حیوان قرار گیرد و هرگز نباید سگ را با استخوان تنها گذاشت.
  • استخوان‌ها را هرگز نباید در تکه‌های کوچک در اختیار سگ قرار داد، زیرا ممکن است بلعیده شوند.
  • استخوان‌های پخته شده را هرگز در اختیار پت خود قرار ندهید.
  • در صورت دفع استخوان، آن را از دسترس سگ خارج کنید.
  • استخوان‌های یخ زده را هرگز نباید در اختیار سگ‌ها بگذارید.

احتمال بروز خطراتی مانند انسداد در سیستم گوارشی، گیر کردن اجسام خارجی در دندان، ترک خوردن دندان، خطرات خفگی و عفونت باکتریایی از جمله خطرات بالقوه استفاده از استخوان نامناسب برای سگ‌ها هستند.

چنانچه سگ شما هنگام مصرف استخوان یا پس از آن دچار مشکل شده است، حتما به یک دامپزشک مجرب مراجعه کنید. ما در کلینیک دامپزشکی شبانه روزی نیکان با کادری متخصص و مجرب، آماده ارائه انواع خدمات تخصصی هستیم.

نیکان پت‌شاپ

پت‌شاپ بیمارستان دامپزشکی نیکان بیش از 1000 محصول در دسته‌بندی های مختلف از غذای خشک تا وسایل بازی برای حیوان خانگی شما رو شامل می‌شود. اگر برای گربه‌تون به محصولی نیاز داشتید، می‌تونید وارد این قسمت بشید.

خدمات دامپزشکی

خدمات بیمارستان دامپزشکی نیکان شامل مراقبت و نگهداری، بخش جراحی، تصویربرداری تشخیصی، آزمایشگاه و … می‌باشد. بیمارستان دامپزشکی نیکان هر روز هفته به صورت 24 ساعته آماده خدمت‌رسانی ست. شما می‌تونید با کلیک روی دکمه زیر به صورت آنلاین نوبت کلینیک رزرو کنید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *