سگ

رایج‌ترین علل لرزش سگ

رایج ترین علل لرزش سگ

لرزش سگ یکی از تجربه‌های ناخوشایند و ترسناک برای صاحبان این حیوان دوست‌داشتنی است. در تعریفی ساده‌تر، لرزش یک حرکت غیرارادی در بدن سگ‌هاست که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بعضی از مواقع، این لرزش‌ها دلیل جدی یا قابل‌توجهی ندارند. اما گاهی هم نشان‌دهنده یک مشکل جدی در سگ است که نیاز به پیگیری فوری دارد.

در این مقاله مجله نیکان، قصد داریم شما را با دلایل مختلف لرزش سگ آشنا کنیم و به معرفی راه‌های مناسب برای بهترشدن وضعیت سگ خانگی شما بپردازیم.

فهرست مطالب

آیا لرزش سگ خطرناک است؟

ایا لرزش سگ خطرناک است

طبق توضیحات کوتاهی که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، لرزش در سگ‌ها می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که بعضی از آنها خطرناک و بعضی دیگر پیش‌پاافتاده و ساده است. اکثر صاحبان سگ‌های خانگی تا حد زیادی با رفتار و خصوصیات حیوان خود آشنا هستند؛ بنابراین هر رفتار غیرعادی از جانب سگ، برای آنها مثل اخطار است. به همین دلیل بهتر است به محض مشاهده لرزش در سگ خود، بلافاصله اقدامات لازم برای آرام‌کردن یا درمان حیوان را انجام دهید.

چه مشکلاتی باعث ایجاد لرزش سگ می‌شود؟

اتفاقات مختلفی وجود دارد که می‌توان باعث لرزش سگ شود. در ادامه با مهم‌ترین دلایل آن آشنا می‌شوید.

هیجان و جلب‌توجه

لرزش سگ به دلیل جلب توجه

بعضی از سگ‌ها با قرارگرفتن در شرایط خاص مثل خوشحالی زیاد برای یک خوراکی دوست‌داشتنی، رفتن به محلی خاص یا دیدن چیزهایی که به آن علاقه دارند، بسیار هیجان‌زده می‌شوند. نشان‌دادن هیجان زیاد ممکن است با لرزش همراه باشد که بعد از مدت کوتاهی برطرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: رفتارشناسی سگ | زبان بدن سگ چه مفهومی دارد؟

اما در برخی از مواقع هم دیده شده که سگ‌ها از توجه صاحبان خود نسبت به لرزش سوءاستفاده می‌کنند. مثلاً متوجه می‌شوند که شما در هنگام لرزیدن به‌سرعت به سمتش رفته و مشغول نوازش کردن می‌شوید. در این صورت سگ شما یاد می‌گیرد که با لرزاندن بدن می‌تواند توجه شما را جلب کند و به خواسته‌های خود برسد. اگر مطمئن هستید که هیچ دلیل خاصی پشت این لرزش وجود ندارد، تا حدودی به این رفتار بی‌توجه باشید تا این عادت از سر حیوان بیفتد.

احساس سرما و خیسی

رایج‌ترین دلیل لرزش در سگ‌ها، سردشدن بدن آنهاست. تعداد زیادی از نژادها در مواجه‌شدن با هوای سرد یا خیس شدن با آب سرد، واکنشی شبیه به هم دارند. اما معمولاً سگ‌های کوچک‌تر حساسیت بیشتری نسبت به نژادهای درشت‌اندام از خود نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: بررسی علائم و روش‌های درمان سرماخوردگی سگ ها

در این شرایط، لرزش اصلاً موضوع ترسناک و خطرناکی نیست. اگر سگ شما به واسطه خیس شدن احساس سرما می‌کند، سعی کنید بدنش را خشک کرده و محلی گرم برای استراحت او انتخاب کنید.  درصورتی‌که تنها سرما باعث ایجاد لرزش در سگ شما شده، حتماً از یک پتو یا ژاکت برای گرم نگه‌داشتن بدن او استفاده کنید. انتخاب محلی گرم برای خواب و کمک‌گرفتن از تختخواب مخصوص سگ هم می‌تواند در برطرف‌کردن این وضعیت تأثیر مثبت داشته باشد.

لرزش سگ به دلیل ترسیدن و اضطراب داشتن

ممکن است شما هم حیوانی را دیده باشید که در هنگام مراجعه به دامپزشک بلرزد. لرزش در این شرایط یک واکنش کاملاً طبیعی برای مواجه‌شدن با اضطراب است. سگ‌ها هم استرس و ترس را تجربه می‌کنند و احتمالاً در مراجعه به دامپزشک، شنیدن صدای هولناک مثل رعدوبرق و… واکنشی مثل لرزیدن از خود نشان می‌دهند. در چنین مواقعی فقط کافی است دلیل استرس را از بین ببرید و حیوان خود را با نوازش و بازی مشغول کنید. با این کار لرزش او کاملاً برطرف می‌شود.

مسمومیت غذایی یا خوردن سم

چیز‌های زیادی در اطراف ما وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت سگ‌ها شود. مواد شوینده، ضدعفونی‌کننده‌ها، سموم کشاورزی و حشره‌کش، غذاهای فاسد و… تنها بخشی از این موارد هستند. هرگونه مسمومیت با خوراکی یا سم، باعث ایجاد لرزش می‌شود و در ادامه حتی مشکلاتی مثل تشنج را برای حیوان به وجود می‌آورد. در صورت مواجه‌شدن با این مشکل، تنها راه انتقال فوری حیوان به بیمارستان دامپزشکی و انجام فوریت‌های پزشکی است.

احساس درد یا وجود بیماری

لرزش سگ به دلیل بیماری

احساس درد و وجود برخی بیماری‌ها هم با علائمی مثل لرزش سگ همراه است. مثلاً اپیزودیک، کمبود قند خون، انسفالوپاتی کبدی، هیپوکلسمی، آدیسون و التهاب مغز، بیماری‌هایی هستند که وجود آن‌ها باعث لرزش در سگ‌ می‌شود. طبیعتاً تشخیص دقیق این بیماری‌ها نیاز به معاینه و آزمایش‌های مخصوص دارد. پس اگر لرزش سگ شما شامل هیچ‌کدام از موارد قبلی نمی‌شود، حتماً در اولین فرصت او را به دامپزشکی ببرید.

بیشتر بخوانید: شکستگی پای سگ؛ آسیب‌دیدگی شایع در سگ‌ها

لرزش سگ به دلیل پیری و کهولت سن

سگ‌ها هم مانند انسان‌ها دچار عوارض پیری می‌شوند. مشکلات مفصلی، بیماری آرتریت و ضعف ماهیچه‌ها مواردی هستند که ممکن است علائمی مثل لرزش را در سگ به وجود بیاورند. به همین دلیل بهتر است حیوانات سالخورده خود را به طور مرتب تحت مراقبت قرار دهید و در صورت مشاهده چنین علائمی حتماً به دامپزشکی مراجعه کنید.

در این مقاله از کلینیک دامپزشکی نیکان سعی کردیم شما را با دلایل مختلف لرزش سگ آشنا کنیم و به معرفی راه‌های درمان برخی از آنها بپردازیم. صاحب یک سگ بیش‌تر از هرکسی با خلقیات حیوان خود آشناست و به‌خوبی متوجه هرگونه تغییر خواهد شد. اگر هر زمان متوجه لرزش سگ خود شدید، کافی است دو اقدام زیر را برای رفع این مشکل انجام دهید: درصورتی‌که عواملی مثل سرما، هیجان و ترس دخیل هستند، با برطرف‌کردن عامل ایجادکننده مشکل و آرام‌کردن سگ، می‌توانید به لرزش او خاتمه بدهید. اما اگر هیچ یک از موارد قبل وجود نداشت، حتماً بلافاصله برای بررسی دقیق و انجام فوریت‌های پزشکی، حیوان را به کلینیک دامپزشکی منتقل کنید.

نیکان پت‌شاپ

پت‌شاپ بیمارستان دامپزشکی نیکان بیش از 1000 محصول در دسته‌بندی های مختلف از غذای خشک تا وسایل بازی برای حیوان خانگی شما رو شامل می‌شود. اگر برای گربه‌تون به محصولی نیاز داشتید، می‌تونید وارد این قسمت بشید.

خدمات دامپزشکی

خدمات بیمارستان دامپزشکی نیکان شامل مراقبت و نگهداری، بخش جراحی، تصویربرداری تشخیصی، آزمایشگاه و … می‌باشد. بیمارستان دامپزشکی نیکان هر روز هفته به صورت 24 ساعته آماده خدمت‌رسانی ست. شما می‌تونید با کلیک روی دکمه زیر به صورت آنلاین نوبت کلینیک رزرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *