سگ

سگ نژاد سامویید (Samoyed)؛ یکی از زیباترین نژادها در دنیا

سگ سامویید یکی از زیباترین نژادهای دنیا

سگ نژاد سامویید: نگینی سفید و پشمالو در دنیای سگ‌ها

سامویید، با آن خز سفید و پشمالو و لبخند همیشگی، بدون شک یکی از زیباترین نژادهای سگ در جهان است. این نژاد اصالتاً از سیبری و شمال روسیه می‌آید و به دلیل سازگاری با آب و هوای سرد، به عنوان سورتمه‌کش و سگ گله پرورش داده می‌شد. اما امروزه، ساموییدها بیشتر به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند و به خاطر وفاداری، هوش و رفتار دوستانه‌شان محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند.

ظاهر:

ساموییدها سگ‌هایی با جثه متوسط هستند که به طور متوسط بین 51 تا 60 سانتی‌متر قد و 20 تا 23 کیلوگرم وزن دارند. آنها دارای خز ضخیم و دو لایه هستند که در زمستان آنها را گرم نگه می‌دارد و در تابستان ریخته می‌شود. رنگ خز ساموییدها سفید خالص است و گاهی ممکن است سایه‌های کرمی یا قهوه‌ای در اطراف گوش‌ها، پاها و دم آنها دیده شود.

شخصیت:

ساموییدها سگ‌هایی شاد، پرانرژی و بازیگوش هستند که عاشق بازی و معاشرت با انسان‌ها هستند. آنها به شدت وفادار به صاحبان خود هستند و به خوبی با کودکان و حیوانات خانگی دیگر کنار می‌آیند. ساموییدها سگ‌های هوشمندی هستند که به راحتی آموزش‌پذیرند، اما به صبر و حوصله و ثبات قدم صاحب خود نیاز دارند.

مراقبت:

ساموییدها به دلیل خز ضخیم خود به نظافت و برس زدن منظم احتیاج دارند. آنها همچنین به ورزش و فعالیت روزانه کافی نیاز دارند تا شاد و سالم بمانند. ساموییدها سگ‌هایی باهوش هستند که به تحریک ذهنی نیز احتیاج دارند. بازی‌های فکری، آموزش اطاعت و پیاده‌روی‌های طولانی می‌توانند به آنها در تخلیه انرژی و حفظ سلامت روانشان کمک کند.

سلامتی:

ساموییدها به طور کلی سگ‌های سالمی هستند، اما مانند هر نژاد دیگری، ممکن است به برخی از مشکلات سلامتی مانند دیسپلازی مفصل ران، دیابت و مشکلات چشمی مبتلا شوند. معاینات منظم دامپزشکی و مراقبت‌های بهداشتی مناسب برای حفظ سلامتی سامویید شما ضروری است.

آیا سامویید برای شما مناسب است؟

اگر به دنبال یک سگ شاد، پرانرژی و وفادار هستید که به خانواده شما عشق و محبت هدیه دهد، سامویید می‌تواند نژاد ایده‌آلی برای شما باشد. با این حال، به خاطر داشته باشید که ساموییدها به نظافت، ورزش و فعالیت روزانه کافی نیاز دارند و ممکن است برای صاحبان کم‌حوصله یا کم‌تحرک مناسب نباشند. قبل از اینکه تصمیم به آوردن یک سامویید به خانه خود بگیرید، حتماً تحقیقات خود را انجام دهید و مطمئن شوید که می‌توانید از این نژاد زیبا و دوست‌داشتنی به درستی مراقبت کنید.

امروز به معرفی نژاد سگ سامویید می‌پردازیم‌. احتمالا شما هم در انیمیشین‌های زمان بچگی، سگ‌های سفید و پشمالویی را دیده‌اید که در مناطق برفی سورتمه می‌کشند و مراقب گله گوزن‌های شمالی هستند. خوب است بدانید که آنچه از طریق کارتون‌ها در ذهنتان نقش بسته، همان نژاد سگ سامویید است که یک یاور همیشگی برای مردم ساموییدی شمال غربی سیبری محسوب می‌شود.

از این نژاد سگ، بیشتر برای شکار، حمل سورتمه و مراقبت از گله استفاده می‌شود و شاید برایتان جالب باشد که مردم بخش سیبری با خوابیدن کنار سامویید خودشان را گرم می‌کنند! به‌طور کلی این سگ‌ها رفتاری دوستانه و ملایم دارند و در نزد انسان‌ها به فداکاری و علاقه‌مندی به خانواده معروف هستند.

فهرست مطالب

ظاهر سگ سامویید

ظاهر سگ سامویید

سگ سامویید بیشتر با ظاهر پشمالوی کاملا سفید خود شناخته می‌شود. این حیوان دارای یک پوشش موی بسیار ضخیم و دو لایه است که از یک لایه پشم بلند و یک لایه زیرین نرم و متراکم تشکیل شده و از بدن اون‌ها در برابر سرما کاملا محافظت می‌کنه.

گوشه‌های دهن سامی‌ها روبه بالا هستش که از ریزش آب‌دهانشون جلوگیری می‌کنه. این موضوع باعث میشه تا بزاق اون‌ها در سرما روی صورتشون یخ نزنه. جثه سگ نژاد سامویید متوسط‌​​ تا بزرگ است‌ و قد نرها به ‌53 تا 59 سانتی‌متر و قد ماده‌ها به 48 تا 53 می‌رسه. همچنین وزن نرها از 20 تا 29 کیلوگرم و وزن ماده‌ها از 15 تا 22 کیلوگرم متغیره.

بیشتر بخوانید: انتخاب برس سگ متناسب با نژاد سگ

به‌طورکلی ویژگی‌های ظاهری این سگ را می‌توان این‌گونه نام برد:

  • گوش‌های مثلثی، ضخیم و گرد
  • گوشه‌های دهان منحنی به‌طوری که انگار لبخند می‌زند
  • سینه عمیق
  • پاهای قوی و بلند
  • و یک دم پشمالوی فر!

شخصیت سگ سامویید

حالت دهان سگ سامویید به گونه‌ای است که انگار همواره لبخند به لب دارد. این لبخند همیشگی در کنار رفتار صمیمانه و ملایم این حیوان، باعث شده است تا به وفاداری و خوش اخلاقی شناخته شود.  این نژاد از سگ‌ها از گذراندن روز خود در کنار خانواده لذت می‌برند، زیرا علاقه‌مند به دریافت عشق و توجه از صاحبان خود هستند. در واقع اگر سگ نژاد سامویید به این درک برسد که عضوی از خانواده است، استعدادها و خصوصیات خوب شخصیتی خود را شکوفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: محبوب‌ترین نژادهای سگ ایرانی

اگر قصد به سرپرستی گرفتن سگ سامویید را دارید، باید در نظر داشته باشید که چنانچه پت خود را در طول روز  به تنهایی به حیاط بفرستید، در واقع او را شکنجه داده‌اید! زیرا این حیوان شخصیتی اجتماعی دارد و تنها ماندن او ممکن است باعث تغییر خلق و خو شود. در نتیجه اگر نگهداری از پت خود را به فرد دیگری سپردید و پس از مدتی شاهد این موضوع بودید که گوشه‌هایی از حیاط کنده شده است یا مبلمان آسیب دیده، این احتمال وجود دارد که سگ شما برای مدت زمان زیادی تنها مانده است. بهتر است برای درمان شخصیتی پت خود با یک مشاور یا دامپزشک مشورت کنید. ما در کلینیک دامپزشکی نیکان به‌صورت شبانه‌روزی آماده خدمات رسانی به حیوانات خانگی شما هستیم.

همچنین لازم است بدانید که سگ نژاد سامویید حتی تا فرارسیدن ایام پیری بازیگوش می‌ماند و از اینکه در کنار شما و خانواده بماند لذت می‌برد. اگرچه شما قصد ندارید از سگ خود برای کشیدن سورتمه استفاده کنید، اما باید بدانید که ساموییدها بسیار باهوش و قوی هستند، بنابراین می‌توانید از مهارت آن‌ها برای آموزش دیدن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای غذای سگ سامویید

از ویژگی‌های دیگری که در معرفی سگ سامویید می‌شه گفت روحیات سگ سامویید هست. سامویید به گونه‌ای است که از تکرار خسته می‌شود، بنابراین برای پت خود چالش‌های مهیج تدارک ببینید تا چابکی و سرزندگی او را مشاهده کنید. اگر علاقه‌مند به دریافت واکنش‌های ارتباطی از پت خود هستید، سگ سامویید یک انتخاب عالی است اموزش دست دادن به سگ از آسون‌ترین راه‌هاست و می‌تواند از بازی‌هایی که برایش تدارک می‌بینید، لذت ببرد. همچنین در نظر بگیرید که این نژاد سگ خیلی زود باز کردن درب خانه را یاد می‌گیرد. همچنین سگ نژاد سامویید سگ پر سر و صدایی است که اعتراضات خود را با غر زدن، بلند پارس کردن یا دم تکان دادن نشان می‌دهد. بنابراین مهم است تا مهارت ارتباط برقرار کردن با پت خود را به دست آورید.

بیماری‌هایی که ممکن است سگ سامویید به آن دچار شود

بیماری‌هایی که ممکن است سگ سامویید به آن دچار شود

در معرفی سگ سامویید به طور کامل باید به‌شرایط سلامتی این نژاد نگاه کامل‌تری داشت. درحالی‌که ساموییدها می‌توانند بین 12 تا ۱۴ سال عمر کنند، اما مانند هر نژاد دیگری ممکن است دچار بیماری‌های مختلفی در طول دوره حیات خود شوند. از مهم‌ترین قدم‌هایی که شما باید برای حفظ سلامت سامویید دوست‌داشتنیتون بردارین واکسینه کردنش از بیماری‌های احتمالی هست.

سگ شما باید در سال اول زندگی‌اش واکسن‌هایی برای بیماری‌های لایم، دیستمپر، آدینوویروس‌ها، هاری، پاروویروس و… دریافت کنه. بیماری‌های ذکرشده بسیار خطرناک هستن. برای مثال بیماری هاری که از طریق بزاق سگ به‌انسان منتقل میشه، میتونه علائمی مثل جنون و تشنج در اون فرد به وجود بیاره. و حتی بیماری دیس‌تمپر که باعث ایجاد تب، سرفه و آب مروارید در سگ و دیگر حیواناته.

برای اطمینان خاطر از مصونیت سامویید شما، لازمه که هرسال یک دوز از این واکسن‌ها دوباره تزریق بشن چون محافظت ارائه شده توسط واکسن‌ها به مرور زمان کاهش پیدا می‌کنه. در ادامه به صورت مفصل‌تر بیماری‌ها و مشکلاتی که یه سگ سامویید ممکنه باهاش روبرو بشه رو بررسی می‌کنیم.

آب مروارید

از بیماری‌های دیگه‌ای که سگ سامویید ممکنه به اون دچار بشه بیماری‌های چشمیه. این بیماری مرتبط با عدسی چشمه که ممکنه ارثی و ژنتیکی باشه، اما تغذیه نامناسب و افزایش سن هم می‌تونه این بیماری رو ایجاد کنه.

اگه علائمی مثل چروکیدگی اطراف چشم، کدر شدن مردمک یا التهاب دور چشم رو در سگ خود مشاهده کردین دوست پشمالوتون رو به‌پیش یه دامپزشک ببرین. روش درمان بیماری به‌شدت اون بستگی داره و در مواردی ممکنه که سامویید شما به‌جراحی نیاز داشته باشه.

گلوکوم

گلوکوم یکی دیگه از بیماری‌های چشمی هست که سامویید شما ممکنه بهش دچار بشه. با اینکه تعداد نسبتا کمی‌از سامویید‌ها رو تحت تاثیر قرار می‌ده اما اگه به‌موقع تشخیص داده و درمان نشه می‌تونه منجر به نابینایی شه. گلوکوم به دلیل افزایش فشار در چشم به‌وجود میاد.

بی‌قوارگی رشدی مفصل ران

بی‌قوارگی رشدی مفصل ران سامویید

 

وقتی حرف از معرفی سگ سامویید به میان میاد این بیماری به‌ذهن خیلی‌ از کسانی که تجربه نگه‌داری‌ از سامویید رو داشتن می‌رسه. دیسپلیزیا مفصل ران یا همون بی‌قوارگی رشدی مفصل ران، از جمله بیماری‌های ارثی شایع بین سگ‌هاست که سامویید هم از این قاعده مستثنی نیست. این وضعیت باعث تغییرات متوسط تا شدید در مفصل ران سگ می‌شه.

دیسپلیزیا در واقع حالتیه که استابولوم، که همون حفره لگنی‌ هستش عمقش‌از چیزی که باید باشه کمتره، برای همین ابتدای استخوان ران نمی‌تونه به‌درستی تو اون حفره جا بگیره. این ناهنجاری فشار بیش‌ از حدی به غضروف اطراف مفصل ران سگ وارد می‌کنه که منجر‌به آرتروز شدید می‌شه.

ساموییدهای مبتلا به دیسپلازی مفصل ران ممکنه لنگیدن،کاهش توده عضلانی، حرکت آهسته و بی‌میلی به‌پریدن داشته باشن. شروع علائم این بیماری قابل پیش‌بینی نیست. چون در مواردی، خودش رو در تولگی نشون می‌ده اما بعضی وقت‌ها تا دوران بلوغ هم اثری ازش دیده نمی‌شه.

شرایط محیطی در معرفی سگ سامویید

معرفی سگ سامویید همیشه با سختکوش بودن این حیوانات و تحمیل بالایی که در مقابل سرما دارن همراهه. ساموییدها می‌تونن در دمای منفی 60 درجه هم زندگی کنن، خز ضخیم روی پوست سامویید‌ها به اندازه‌ای محکم و مناسب هستش که از اونا در برابر سرمای وحشیانه سیبری محافظت کنه. و البته که پوست ضخیم و خزهای پرپشت سامویید‌ها علاوه‌‌بر تحمل بالای سرما، در برابر گرمای شدید هم از اونا مراقبت می‌کنه! در کمال تعجب، این سگ‌ها حتی در مقایسه با خیلی از نژادهای سگ‌های موکوتاه، در فصل گرما بدنشون خنک‌تره.

معرفی سگ سامویید و جای خواب اون

وسایل حمل و جای خواب سگ می‌تونه با توجه به روحیات و اندازه سگ سامویید شما متفاوت باشه. از اونجایی که ساموییدها بدن گرمی دارن که با خز پوشیده شده، با یه تخت ساده و خنک هم می‌تونن میونه خوبی داشته باشن.

جای خواب سگ سامویید یکی از مهم‌ترین امکاناتی هست که باید برای اون به بهترین شکل فراهم بشه. دلیل اون هم مشخصا وقت زیادی هست که سگ سامویید شما تو این وسیله صرف استراحت و چرت زدن می‌کنه. برای همین موضوع هم شده، انتخاب یک جای خواب مناسب می‌تونه تاثیر زیادی تو کیفیت زندگی این سگ جذاب داشته باشه.

امیدواریم که تا آخر مقاله معرفی سگ سامویید با ما همراه بوده باشین. سعی کردیم مهم‌ترین و به‌روزترین مطالب ‌رو در اختیارتون قرار بدیم تا اگه قصد نگهداری این نژاد زیبا و فوق‌العاده‌ رو دارید از تمامی چالش‌ها و شرایط نگهداری اون آگاهی لازم‌ رو کسب کنید.

نیکان پت‌شاپ

پت‌شاپ بیمارستان دامپزشکی نیکان بیش از 1000 محصول در دسته‌بندی های مختلف از غذای خشک تا وسایل بازی برای حیوان خانگی شما رو شامل می‌شود. اگر برای گربه‌تون به محصولی نیاز داشتید، می‌تونید وارد این قسمت بشید.

خدمات دامپزشکی

خدمات بیمارستان دامپزشکی نیکان شامل مراقبت و نگهداری، بخش جراحی، تصویربرداری تشخیصی، آزمایشگاه و … می‌باشد. بیمارستان دامپزشکی نیکان هر روز هفته به صورت 24 ساعته آماده خدمت‌رسانی ست. شما می‌تونید با کلیک روی دکمه زیر به صورت آنلاین نوبت کلینیک رزرو کنید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *