گربه

بررسی آناتومی دندان گربه

بررسی اناتومی دندان گربه

بررسی آناتومی دندان گربه:

گربه‌ها پستاندارانی گوشتخوار هستند که برای شکار و خوردن طعمه به دندان‌های تیز و قدرتمندی نیاز دارند.

در این مطلب، به بررسی آناتومی دندان گربه و وظایف هر نوع دندان می‌پردازیم.

تعداد دندان‌ها:

گربه‌های بالغ در مجموع 30 دندان دارند که به دو دسته دندان‌های شیری و دندان‌های دائمی تقسیم می‌شوند.

  • دندان‌های شیری: بچه‌گربه‌ها در بدو تولد بی‌دندان هستند و دندان‌های شیری آنها در حدود 2 تا 4 هفتگی شروع به رویش می‌کنند. 26 دندان شیری دارند که شامل 12 دندان پیش، 4 دندان نیش و 10 دندان آسیاب می‌شود.
  • دندان‌های دائمی: دندان‌های شیری بچه‌گربه‌ها در حدود 3 تا 6 ماهگی شروع به افتادن می‌کنند و جای خود را به دندان‌های دائمی می‌دهند. گربه‌های بالغ 30 دندان دائمی دارند که شامل 12 دندان پیش، 4 دندان نیش و 14 دندان آسیاب می‌شود.

انواع دندان‌ها:

  • دندان‌های پیش: 12 دندان پیش در جلوی دهان گربه قرار دارند و برای بریدن و تکه تکه کردن غذا استفاده می‌شوند.
  • دندان‌های نیش: 4 دندان نیش در پشت دندان‌های پیش قرار دارند و برای سوراخ کردن و پاره کردن گوشت استفاده می‌شوند.
    دندان‌های آسیاب: 14 دندان آسیاب در پشت دندان‌های نیش قرار دارند و برای خرد کردن و جویدن غذا استفاده می‌شوند.

    ساختار دندان:

    هر دندان گربه از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

    • تاج: تاج تنها قسمت دندان است که از لثه بیرون زده است. تاج دندان از مینا پوشیده شده است که سخت‌ترین ماده در بدن است و از دندان در برابر پوسیدگی محافظت می‌کند.
    • عاج: عاج لایه زیر مینای دندان است و از بافت زنده‌ای به نام عاج‌دندان تشکیل شده است. عاج به ریشه دندان متصل است و به دندان حساسیت می‌دهد.
    • ریشه: ریشه دندان در داخل لثه قرار دارد و دندان را به فک متصل می‌کند. ریشه دندان از بافت زنده‌ای به نام پریودنتال تشکیل شده است.

    وظایف دندان‌ها:

    دندان‌های گربه برای انجام وظایف مختلفی از جمله موارد زیر ضروری هستند:

    • گرفتن و پاره کردن طعمه: گربه‌ها از دندان‌های خود برای گرفتن و پاره کردن طعمه استفاده می‌کنند.
    • جویدن غذا: گربه‌ها از دندان‌های خود برای جویدن غذا و خرد کردن آن به قطعات کوچکتر استفاده می‌کنند که هضم آن آسان‌تر است.
    • آراستن خود: گربه‌ها از دندان‌های خود برای آراستن خود و از بین بردن موهای مرده و انگل‌ها استفاده می‌کنند.
    • دفاع از خود: گربه‌ها در صورت احساس خطر از دندان‌های خود برای دفاع از خود استفاده می‌کنند.

    مراقبت از دندان‌های گربه:

    مراقبت از دندان‌های گربه از جمله مسواک زدن منظم و معاینات دندانپزشکی، برای حفظ سلامت دهان و دندان آنها ضروری است.

    مسواک زدن دندان‌های گربه به طور روزانه یا حداقل چند بار در هفته می‌تواند به از بین بردن پلاک و باکتری‌ها و جلوگیری از بیماری‌های لثه کمک کند.

    همچنین، معاینات دندانپزشکی منظم توسط دامپزشک می‌تواند به شناسایی و درمان زودهنگام مشکلات دندانی مانند پوسیدگی، عفونت و بیماری‌های لثه کمک کند.

همان‌طورکه می‌دانید گربه‌ها از جمله حیوانات گوشتخوار هستند و به همین دلیل دندان‏های تکامل یافته‌ای دارند که به آن‌ها در شکار و خوردن گوشت کمک می‌کنند. مراحل رشد دندان شیری گربه سریع است؛ به‌طوری که بچه گربه‌ها در هفته دوم 26 دندان شیری دارند و در شش ماهگی که دندان‌های دائمی در می‌آورند 30 دندان خواهند داشت. در ادامه اطلاعاتی در رابطه با دندان گربه در اختیارتان قرار دهیم که دانستن آن‌ها در نحوه سرپرستی و نگهداری شما از گربه تاثیر دارد.

فهرست مطالب

آناتومی دندان گربه

اناتومی دندان گربه

دندان‌های گربه شما از چندین جزء مجزا تشکیل شده است؛ بخشی از دندان که بالای خط لثه قرار دارد تاج دندان نامیده می‏شود و عاج آن نیز روی یک پوشش سخت و محافظ به نام مینا قرار دارد. باید گفت که عاج دندان بخش نرمی است و به همین دلیل باید از آن محافظت شود. قسمتی از دندان که ریشه نام دارد نیز زیر خط لثه است و در بخش پالپ دندان، اعصاب و عروق خونی دیده می‌شود.

آیا گربه‌ها دندان‌های شیری خود را از دست می‌دهند؟

اولین سوالی که در رابطه با دندان گربه پیش می‌آید، این است که آیا گربه‌ها دندان‌های شیری خود را از دست می‌دهند یا خیر که در پاسخ به این سوال باید گفت بله؛ بچه گربه‌ها معمولا در سه ماهگی دندان‌های شیری خود را از دست می‌دهند، اما از آنجایی که دندان‌های شیری بسیار ریز هستند شاید متوجه از بین رفتن آن‌ها و جایگزین شدن آن‌ها با دندان‌های دائمی نشوید.

البته باید گفت امکان از دست رفتن دندان در گربه‌های بالغ نیز وجود دارد و دلیل شایعی که برای این موضوع می‌توان درنظر گرفت، بیماری‌های دندانی مختلف است. برای مثال بیماری پریودنتال یکی از این بیماری‌ها محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل نگهداری گربه درخانه از زمان ورود

این بیماری با التهاب لثه یا تجمع پلاک روی دندان‌ گربه شروع می‌شود و شرایط را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند. این شرایط باعث ایجاد یک پاسخ التهابی در بافت اطراف دندان می‌شود و ساختار حمایتی ریشه دندان را به خطر می‌اندازد که در نهایت این شرایط منجر به از دست رفتن دندان گربه می‌شود. ضربه‌های ناشی از تصادفات رانندگی، زمین خوردن و دعوا نیز از جمله شرایطی هستند که می‌توانند منجر به از دست دادن دندان در گربه‌ها شوند.

از همین رو توصیه می‌شود گربه خود را برای انجام چکاپ‌های لازم در زمان‌های مشخص به کلینیک دامپزشکی ببرید تا بررسی‌های لازم انجام شود. گاهی اوقات اگر مشکلات به موقع تشخیص داده‌ شوند، قابل درمان هستند و می‌توان جلوی مشکل بزرگ‌تر را گرفت.

حقایق شگفت‌انگیز درباره دندان گربه

حقایق در مورد دندان گربه

دندان‌های مختلف وظایف متفاوت دارند

دندان گربه چهار نوع دارد؛ دندان‌ ثنایا، دندان نیش، دندان پرمولر و مولر که به گفته دامپزشک‌ها هرکدام وظایف متفاوتی دارند. برای مثال دندان‌های نیش برای سوراخ کردن پوست و گرفتن طعمه هستند، درحالی که دندان‌های پرمولر برای خرد کردن و آسیاب کردن غذا مورداستفاده قرار می‌گیرند.

گربه‌های بی‎‌دندان می‌توانند غذا بخورند

نکته دیگری که می‌توان در رابطه با دندان‌های گربه به آن اشاره کرد، این است که اگر گربه دندان‌های خود را از دست بدهد، می‌تواند همچنان غذا بخورد. البته باید گفت این ویژگی در رابطه با گربه‌های وحشی که برای زنده ماندن باید شکار کنند صدق نمی‌کند، اما گربه‌های اهلی و خانگی می‌توانند درصورت از دست دادن دندان‌های خود از غذاهای مخصوص استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: بررسی رایج‌ترین بیماری‌های گوارشی در گربه

دندان‌ها بیماری‌های دهان را نشان می‌دهند

اگر درحال نگهداری از گربه هستید، باید این نکته را درنظر داشته باشید که گاهی‌اوقات بیماری‌های دهان گربه خود را نشان نمی‌دهند؛ اما در برخی از مواقع گربه علائمی چون ترشح بیش از حد از دهان، بوی بد دهان، بزاق خونی، از دست دادن اشتها و … را دارد که باید گفت این علائم نشان‌دهنده برخی بیماری‌ها هستند.

در ابتدا توصیه می‌شود که گربه خود را به موقع برای معاینه به دامپزشکی ببرید تا پیش از بروز مشکل جلوی آن گرفته شود، اما اگر به هردلیلی این اتفاق نیفتاد و علائم بیماری را مشاهده کردید، در رفتن به کلینیک تعلل نکنید تا مشکل جدی پیش نیاید.

بیمارستان دامپزشکی نیکان یک بیمارستان شبانه‌روزی با هدف ارائه خدمات نوین دامپزشکی است و کادر بسیار دلسوز و مهربانی دارد. شما می‌توانید برای انجام چکاپ و معاینه دندان گربه خود این بیمارستان شبانه روزی دامپزشکی را انتخاب کنید تا از سلامت حیوان خانگی خود مطمئن شوید.

همان‌طورکه مطالعه کردید ما در این مقاله مجله نیکان در رابطه با دندان گربه صحبت کردیم و اطلاعاتی را در رابطه با آناتومی دندان‌ها و حقایقی که در رابطه با آن‌ها وجود دارد در اختیارتان گذاشتیم. در نهایت توصیه می‌شود نکات مراقبتی از دندان‌های پت خود را رعایت کنید و حتما چکاپ‌های دوره‏ای را نیز انجام دهید تا مشکل و بیماری جدی پیش نیاید. مسواک زدن دندان گربه را فراموش نکنید و اگر برای اینکار به خمیردندان و یا انواع مختلف مسواک نیاز داشتید، می‌توانید از قسمت لوازم بهداشتی گربه پت شاپ نیکان تهیه کنید.

نیکان پت‌شاپ

پت‌شاپ بیمارستان دامپزشکی نیکان بیش از 1000 محصول در دسته‌بندی های مختلف از غذای خشک تا وسایل بازی برای حیوان خانگی شما رو شامل می‌شود. اگر برای گربه‌تون به محصولی نیاز داشتید، می‌تونید وارد این قسمت بشید.

خدمات دامپزشکی

خدمات بیمارستان دامپزشکی نیکان شامل مراقبت و نگهداری، بخش جراحی، تصویربرداری تشخیصی، آزمایشگاه و … می‌باشد. بیمارستان دامپزشکی نیکان هر روز هفته به صورت 24 ساعته آماده خدمت‌رسانی ست. شما می‌تونید با کلیک روی دکمه زیر به صورت آنلاین نوبت کلینیک رزرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *